1882

Egidio Galbani och fadern Davide börjar sin resa inom mejeri som en bisyssla. Det dröjer dock inte länge förens sonen Edigo upptäcker sin verkliga passion för ost och entreprenörsskap vilket leder till att han väljer att satsa helhjärtat på sin nyfunna passion. Premiers logo Galbani

1896

1896 hyr Endigo gården Cascina Triulza i italienska Melzo där han startar sin mejeriverksamhet. Till sin hjälp har han en motor med tre hästkrafter och sju anställda som bidrar till att ta hand om och bearbeta mjölk till ost. I det lilla mejeriet Cascina Triulza är det Egidio själv som sköter driften av pannan. Som den sanne yrkesman den unge Egidio är, lyckas han med stort engagemang och uthållighet erhålla driftcertifikat och en idealisk uppvärmning av hela den lilla fabriken. Portrait Egidio Galbani

1898

Från ett familjeföretag har Galbani nu förvandlats till ett företag med tolv anställda. Det är inte bara produktionen som växer utan även lönsamheten i företaget. Ryktet om fadern Davide och sonen Egidio Galbanis produkter når över nationsgränserna och ostarna visas upp på mässor i Bryssel, Paris och München. Detta blir början på en karriär där det vinnande konceptet är expansion till utlandet och omsorg om konsumenternas behov bortom gränser.

1900

Egidio får bekräftelse på denna första framgång och hans karriär inom mejeriindustrin når en viktig brytpunkt. För att citera honom själv: ”Det faktum att juryn på mässan i Paris 1900 (där producenter i branschen från alla länder deltog) har tilldelat mig första pris utgör ett tydligt och obestridligt bevis på att mina specialiteter kan konkurrera med produkter från alla andra länder.” - Egidio Galbani - Récompense du jury de l’Exposition de Paris de 1900

1906

Galbanis frontost Bel Paese ser dagens ljus och kvalificerar sig som ”ostarnas konung”. Än i dag är den en stark konkurrent till de franska ostarna. Egidio vill skapa en ost som har alla egenskaper som de bästa franska ostarna har men som samtidigt har en mildare smak och lukt. Målet är att skapa en modern produkt som inte är karakteristisk för ett visst område utan som människor över hela världen kan känna sig hemma med, oavsett var de befinner sig. Detta återspeglas inte bara i namnet Bel Paese (”det vackra landet”) utan också i den moderna förpackningen. Etiketten är innovativ för sin tid, inte bara på grund av sin storlek som täcker hela osten utan också på grund av de grafiska detaljerna. På ettiketten finns prästen Stoppani, som även är författare till boken Il Bel Paese, vilken har inspirerat till ostens namn. I bakgrunden på ettiketten syns ett modernt Italien med en karta av det nybyggda järnvägsnätet. Egidios utformning av detaljerna är så genomtänkt att Bel Paese än i dag är en verklig succé. Naissance du Bel Paese  

1911

Den historiska fabriken Cascina Triulza stänger och företaget Galbani flyttar till den lilla staden Melzo en bit utanför Milano. Byggnaden utgörs av ett stort huvudutrymme och olika rum där mjölken tas emot, stall för hästarna, varulager och några hus (i början för familjen Galbani och senare även för de anställda).

1920

Företaget Galbani klarar sig igenom första världskriget i princip oskatt eftersom de förser armén och sjukhusen med mjukost något som säkras av införandet av ett obligatoriskt konsortium. Efter kriget moderniserar Egidio företaget ytterligare genom att införa innovativa kylsystem i fabriken i Melzo. Det är en period av tillväxt som Egidio utnyttjar genom att den 26 maj 1920 upprätta aktiebolaget Egidio Galbani. Företagets verksamhet är inom ”industri och handel med mejeriprodukter i allmänhet och med deras biprodukter”. Det nya aktiebolaget utgörs av bröderna Egidio och Giuseppe. Även Giuseppes son Giacomo och andra företagare i området. Ancienne usine Galbani

1925

Giussagos mejeri (i provinsen Pavia) börjar sin verksamhet. Här tillverkas den berömda Bel Paese och den utsökta Mascarpone Galbani som är en idealisk ingrediens i tiramisu, den traditionella italienska desserten som är berömd även utanför Italiens gränser. La laiterie de Giussago (dans le département de Pavie)

1934

Galbani har nu över 1 000 anställda och 56 varulager i de största städerna i Italien. Det fortsätter sin expansion i utlandet med 4 dotterbolag, 32 varulager och närvaro på 108 orter, med den mest avlägsna representationen i Argentina.

1936

Galbani tar sig in på köttmarknaden genom att köpa charkuterifabriken i Melzo som specialiserar sig på produktion av mortadella, kokt skinka och korvar.

1945

Under andra världskriget arbetar 62 mjölkleverantörer för Galbani. Mjölken anländer till fabriken på vagnar dragna av hästar, och under lång tid sätter dessa kärror sin prägel på de fabriksnära vägarna och landsbygderna.

1956

Galbani fångar alla italienares hjärtan med den berömda sloganen ”Galbani betyder förtroende”. Samma år lanseras mozzarellan Santa Lucia och blir en av historiens främsta märken inom dessa produkter. Mozzarellan Santa Lucia från 1956 kännetecknas av sin speciella form som påminner om en utdragen cirkel som kläms ihop i mitten som en åtta. Vid den här tiden tillverkas den fortfarande i trälådor med etikett.  

1959

Galbanis kommunikationsstrategi har redan visat sig framgångsrik i och med uppfinningen av den speciella ”förpackningen” för Bel Paese, men detta nya påhitt bekräftar att Galbani har förmågan att alltid ligga steget före sina ostkonkurrenter. 1959 kläder sig Paolo Panelli för första gången rollen som Ercolino i det tv-sända barnprogrammet ”Ercolino sempre in piedi” och blir en berömd figur för en hel generation barn. Ercolino är snäll, populär och berömd och vinner många hjärtan, inte enbart barnens. Paolo Panelli - Ercolino sempre in piedi    

1961

”Transportindustrin” med droskaliknande fordon som dittills hade använts för mjölktransporter avtar definitivt under 60-talet i och med den tekniska utvecklingen. Nu är det skåpbilarna som är det nya! Mjölken transporteras i klassiska mjölkkannor som levereras och hämtas morgon och kväll. Det som är nytt är att mjölken levereras i större kvantiteter och tillryggalägger längre sträckor varje dag. Som ”menalatte” (mjölktransportör) för Galbani måste man ha skinn på näsan. Här är några sanna historier från outtröttliga mjölktransportörer. Histoire de galbani - Récolte de lait

1965

Fram till detta år var mozzarellan Santa Lucia formad som en åtta. År 1965 görs reklaminslag (efter filmserien Carosello bestående av komiska sketcher eller musikinslag) där man presenterar den nya och innovativa versionen av Santa Lucia som nu marknadsförs i förslutna förpackningar i lake. Den första ”moderna” versionen av mozzarella uppfanns alltså av Galbani! Mozzarella Santa Lucia

1970

AOP Gorgonzola - logo Det är i Novara som det första officiella gorgonzolakonsortiet startas. Galbani är ett av de grundande företagen i konsortiet vars mål är att ”skydda och övervaka produktionen och handeln med gorgonzola samt användningen av dess beteckning”. Det finns många regler gällande produktionen av den här osten och det är viktigt att de följs. Visste du till exempel att det bara är två regioner i Italien som har tillstånd att tillverka gorgonzola? Enligt lagen (och förstås även enligt traditionen) är det bara några få provinser i Piemonte och Lombardiet som har rätt att tillverka den berömda gorgonzolaosten.

2006

Galbani går med i Lactalis, världsledande inom mejeriprodukter. Varumärket blir ännu mer internationellt. Logo groupe Lactalis

2008

Koncernen Lactalis Italia bildas, där historiska italienska ostvarumärken som Invernizzi och Cademartori och – naturligtvis – Galbani ingår.

2012

Galbani fyller 130 år. 130 år av starka personligheter, berättelser, intressanta händelser, produkter och val. En resa som även framträder av varumärkets symbol!